Kommunikationsprincipper

  • Dansk og engelsk er klubbens arbejdssprog



E-mails og lignende

  • Overvej dine modtagere, og træf det mest hensigtsmæssige sprogvalg, der sikrer, at informationen når modtageren.


  • Vælg det sprog, der bedst inkluderer og inddrager dine modtagere.


  • Husk, at mangelfulde sprogkompetencer på engelsk eller dansk ikke er ensbetydende med, at vedkommende er mindre fagligt eller socialt kompetent.


  • Gode e-mails og lignende er overskuelige og nemme at forstå.


  • Overvej, hvorfor du sender en besked, hvad formålet er, og hvad modtageren skal gøre.


  • Undgå lange beskeder om flere forskellige emner.


  • Du er ikke forpligtet til at tjekke og besvare beskeder uden for almindelig arbejdstid.


  • Forvent ikke svar med det samme eller samme dag.


  • Modtager du en besked, som du skal bruge længere tid på at besvare, så kvittér for modtagelsen, og skriv, hvornår du vender tilbage.


  • Hjælp folk videre ved henvendelser, du ikke selv kan besvare.


Møder


  • Overvej mødets formål, og hvad I skal opnå med mødet. Lav en dagsorden så at deltagerne kan forberede sig og ved, hvad der forventes af dem.


  • Overvej, hvilken mødeform der passer til mødets indhold og deltagerne.


  • Sørg for, at tiden overholdes.


  • Afslut gerne mødet med en opsummering, herunder hvem, der har hvilke opgaver.


  • Skriv referat.


  • Gennemfør mødet på et sprog, som alle kan forstå.


  • Hold så vidt muligt korte møder.


  • Lyt og bidrag. Vær nysgerrig og opsøgende.


  • Bring din viden i spil.


  • Værn om en god omgangstone.


Rev. 18/8 2020

%c3%98sk_banner_small